Team VU needs you!

Teamfoto 2017

Zoals studenten dat al sinds 1989 doen, zal Team VU van 2 t/m 8 april 2018 met 35 man sterk de Noordzee onveilig maken en deelnemen aan de grootste studenten zeilwedstrijd van Europa: de Race of the Classics! Met ruim 20 andere teams, verbonden aan Universiteiten en Hogescholen, gaan wij de strijd aan – wie zeilt er het snelst naar Engeland en terug, en wie heeft het beste team?

Als je hier terecht bent gekomen heb je nu waarschijnlijk wel van de Race of the Classics gehoord. Misschien hier op onze site wat gelezen, een filmpje voorbij zien knallen of op social media iets gevonden.. of je hoorde van een deelnemer van dat het een heel vet evenement is dat je als student echt voor geen goud wil missen.. Ja? Wat nu?

ROTC TEAM VU Logo III 1.1 (300px)

Wie zoeken we?

Wie ben ik?

Omdat we Team VU zijn hebben we een voorkeur voor studenten uit Amsterdam én studenten van de Vrije Universiteit. Maar is dat een must? Nee! – We zoeken boven alles enthousiaste en betrokken studenten!

 

Wat krijg ik?

Het bestuur van Team VU organiseert alles tot in de puntjes. Je krijgt een week accommodatie aan boord, eten en drinken -inclusief biertjes-, feesten en een fantastische zeilrace! Bovendien zijn er een hoop evenementen voorafgaand aan de Rees.

Wat kost het?

Team VU houdt deelname aan de Race of the Classics zo laagdrempelig mogelijk. Daarom één richtbedrag voor de hele Rees: €500,-

 

Awesome!
 Moet ik ook wat kunnen?

Team VU is natuurlijk alleen op zoek naar echte talenten. Heb jij ervaring in de bediening, was je ooit kok, timmerman of kunstenaar? Dan hebben wij je graag in ons team. Ook kandidaten met een papegaai, bierbrouwerij of ervaring als dolfijntrainer hebben de voorkeur…

Butler

Commissies

Zonder gekheid: we zoeken gemotiveerde en betrokken deelnemers. Zo dragen we er allemaal aan bij dat Team VU het grootste, beste en leukste team van de Race of the Classics is én blijft! We verwachten van onze teamleden dat ze allemaal op hun eigen manier een steentje bijdragen aan ons succes. Maar als je bijvoorbeeld goed bent in plaatjes draaien, lobbyen of vloggen is dat super, want we hebben drie commissies waar we je hulp nodig hebben:

Activiteitencommissie

De activiteitencommissie organiseert vóór en tijdens de Rees evenementen voor Team VU. Dat zijn activiteiten zoals het teamfeest voor- en het themafeest tijdens de Rees.

Aquisitiecommissie

De aquisitiecommissie is vóór en tijdens de Rees bezig met onze partners. Dat betekent het zoeken van sponsoren – maar ook met het behouden van contact en laten zien waar Team VU voor staat!

Mediacommissie

De mediacommissie organiseert vóór en tijdens de Rees onze media. Bijvoorbeeld met het maken en bijhouden van een vlog, fotografie, films samenstellen etc. 

Inschrijven

Hieronder kun je je inschrijven voor deelname aan de Race of the Classics 2018 met Team VU. We hebben sommige delen als voorbeeld ingevuld, dus het zou fijn zijn als je dat kan volgen! Je krijgt een bericht in je e-mail inbox als je aanmelding succesvol is verstuurd.

 

De inschrijvingen voor de Race of the Classics 2018 zijn helaas al gesloten! 

Dat betekent dat deelname dit jaar niet langer mogelijk is. Wil je mee in 2019? Hou dan zeker deze site of onze social media in de gaten; want in de herfst van 2018 gaan we weer werven voor een nieuwe editie!

Wel ben je van harte welkom bij een van de activiteiten aan te sluiten als gast van Team VU. Laat daarvoor een berichtje achter met het contactformulier hieronder! 

 

ROTC TEAM VU Logo II 1.1 (300px)
“Oh jeetje. Ik ben eigenlijk nog steeds onzeker over mijn deelname, want ik weet niet wat me te wachten staat en ben echt een beginner…”
-Kandidaat Team VU 
Rees for Dummies

Vooraf

Je wordt helemaal enthousiast van het zien van alle foto’s, filmpjes en staat te springen om je in te schrijven – maar je mist nog het zelfvertrouwen van een zeeschuimer? Een beetje onzeker over wat het allemaal inhoudt? Geen nood! – daarvoor hebben we deze kleine handleiding bedacht: de Rees voor dummies – Team VU editie!

De Race of the Classics is een zeilrace. En niet zomaar een zeilrace – een zeilrace met klassieke schepen over de Noordzee! Dat betekent ra’s brassen, buitenkluiver vieren, coördinaten plotten en aan de lijzijde uw zeeziekte tot uiting brengen. Oh, en hadden we al gezegd dat het een race was? Kortom; of je nu nog nooit op het water bent geweest, een keer met een kratje bier in een Valk bent beland, al jarenlang topsport in de 420 of een keer met pappie naar Biarritz bent geborreld in het familiejacht – zeezeilen op deze manier heb je waarschijnlijk nog niet ervaren. 

“Jeeezus, maar haaalloooo… ik ben toch een keiharde amateur die helemaal niets kan helemaal geen ervaren beroepsopvarende? We gaan toch niet zomaar zelf varen?”
-Rees-dummie

First things first – Zoals je misschien al hebt gelezen op deze site zou De Race of the Classics de Rees niet zijn als er niet een ervaren bemanning was om het schip te bemannen. Dat betekent niet alleen dat het schip een behouden vaart houdt, maar ook dat iedereen aan deze studentenzeilwedstrijd kan deelnemen! Maar goed –de bemanning is geen babysitter en ook los van het varen is het handig om een paar dingen vooraf te weten. Dat voorkomt niet alleen onhandige momenten en onnodige vragen, maar helpt ook om de Rees zo veilig mogelijk te houden.

“Oké, fijn zo’n bemanning. Dus eigenlijk hoef ik alleen maar mijn behaarde dikke luie reet kadaver hoofd aan boord te zien krijgen en dan kan de chillmodus op maximaal?“
-Rees-dummie

Aan Wal

Nee. Helaas-pindakaas. De Rees is niet de Cruise of the Classics. En bovendien moet er vóór de Rees-week ook nog veel gebeuren! Vandaar dat wij als Team VU op zoek zijn naar betrokken en actieve deelnemers, die ons helpen onze deelname tot een succes te maken. Het bestuur van Team VU zorgt ervoor dat er voldoende gelegenheid is om kennis te maken met het team en met de Rees – jij moet als kandidaat er alleen voor zorgen dat je erbij bent! Omdat we gebruikelijk meer inschrijvingen ontvangen dan we kunnen plaatsen en daarnaast een hecht team moeten maken waarin mensen direct goed kunnen samenwerken proberen we een selectie te maken op basis van iedereen die zich heeft ingeschreven. We hopen dus wel een beetje dat we je een keer zien tijdens een van onze borrels! Dat is dus niet alleen heel gezellig, maar zeker ook nuttig! 

“Ah joh, boeien… Ik knal die inschrijving er nog wel een keer uit. M’n paper kon ik ook nog drie dagen na de deadline inleveren met een 6. Had die dooie prof niet eens door! Kan hier toch ook wel?”
-Rees-dummie

De inschrijving sluit op 1 december om 23.00 uur, dus graag zien we jouw inschrijving daarvoor verschijnen! En ja, we hadden al gezegd dat we het leuk vinden je daarvoor te leren kennen -right?!

“Oke. Een beetje biertjes drinken voor €2,- bij Bar Douwes op een blauwe maandag vind ik wel chill. Dat Twisteren ben ik ook een koning(in) in. Dus ik ben dabei!”
-Rees-dummie

Top. Na je te hebben inschreven in ons team en te zijn gekozen om de Rees mee te varen ben je eindelijk klaar voor het grote avontuur. In aanloop van de Rees verwachten we zoals je al kon lezen dat onze teamleden een steentje bijdragen aan het organiseren van de Rees. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten, dus we proberen iedereen in te zetten op geschikte dingen. Daarvoor hebben we commissies opgericht, waarin iedere deelnemer een bijdrage kan leveren aan ons gezamenlijke doel; het beste team in de Rees zijn!

“Goed verhaal joh. Lekker kort. Bij mijn jaarclub/huis kan ik altijd prima mijn snor drukken en ben meester in grijze muis spelen. Duss.. Ik heb het al zoooo druk en moet ook nog paardrijden/golfen/darten/masturberen studeren dus ik ga echt niet mijn tijd hierin steken..”
-Rees-dummie

Dat hebben we natuurlijk liever niet. Naast het feit dat daarmee anderen harder moeten klussen om alles voor elkaar te krijgen, mis je ook een hoop! Een deel van het Rees-gevoel komt namelijk ook van het gezamenlijk actief te zijn om het beste team te worden!

“Oke, fair enough. Ik ga keihard vlammen om jullie te helpen! Maarre, ik wil graag mijn hutkoffer meenemen en kan niet zonder m’n stijltang. En trouwens. Moet ik nou een rokkostuum meenemen of m’n inni-mini-stringbikini?”
-Rees-dummie

Goeie vraag. Dat is inderdaad best belangrijk. Hoewel het een beetje afhankelijk is van het schip waarop Team VU gaat varen, kunnen we best een algemeen lijstje noemen.

Wat neem ik wel mee?

  • Persoonlijke gegevens; identificatie, gegevens van ziektekosten en reisverzekering. Als er naar Engeland wordt gevaren is een ID wel noodzaak, dus neem ‘m zeker mee. Je krijgt bij aanvang een bandje om je mee te kunnen identificeren als deelnemer, maar die werkt niet bij een Bobby als je zo nodig moest wildplassen tegen die markante Engelse cottage. De rest spreekt voor zich.
  • Toilettas en medicijnen die je mogelijk nodig hebt. Houd er rekening mee dat de badkamers aan boord niet zijn zoals in het Waldorf. Weinig ruimte en niet altijd plek om een toilettas neer te zetten. Eentje van bescheiden formaat met een haakje kan dus handig zijn. Denk wel aan zonnebrand en een hydraterende crème in verband met de felle zon op zee.
  • Waterdichte schoenen met stroeve (zachte) zolen voor aan dek. Harde zolen geven minder grip aan dek. Laarzen zijn ook een optie. Gympies zijn leuk/fijn voor de borrels, maar niet voor het zeilen.
  • Wind- en waterdichte kleding. Regenkleding of zeilkleding. Vrij logisch – we gaan zeilen, en niet op het Tjeukemeer. Kortom zoek geschikte kleding. Als je geen zeilpak hebt kun je ook een regenpak over andere warme lagen aantrekken. Een goede jas krijg je van ons.
  • Kleding voor (warme en) koude dagen. Uitkleden moet mag kan altijd, maar extra lagen aantrekken gaat niet als je ze niet hebt meegenomen. Zorg daarnaast voor handschoenen, een muts en dikke sokken. Zo ben je in ieder geval voorbereid voor wisselende weersomstandigheden.
  • Feestkleding. Er is altijd een gala, dus dat betekent dat je in lang avondtenue (white tie) ten tonele moet kunnen verschijnen. Je kunt natuurlijk ook besluiten de hele Rees in je rok/avondjurk te brallen- maar dat is aan jezelf. Zal wel koud zijn. Wel deftig. Dat wel.
  • Zonnebril. Zo eentje met een touwtje. Liefst een touwtje wat ook echt blijft zitten als je in het want bent geklommen of uitglijd, i.p.v. die hippe die je op dat leuke wereldfestival hebt gescoord.
  • Fotocamera en overige elektronica. Altijd fijn om een foto te kunnen maken of even een muziekje te kunnen luisteren. Zeker doen. Oh, en vergeet je oplader niet. Er is elektriciteit aan boord, maar de 220v stopcontacten zijn beperkt te gebruiken –de generator staat meestal uit tijdens het zeilen en gedurende de nacht. Een powerbank kan helpen. Houd er ook rekening mee dat je op de Noordzee over het algemeen geen bereik hebt –dus je kunt niet elk moment met je vriendinnetje/vriendje/alter ego/cavia moeder skypen.

Wat neem ik niet mee?

  • Afhankelijk van het schip zijn de meeste kooien (scheepsbedden) voorzien van kussen, dekbed en lakengoed. Een slaapzak heb je dus niet nodig. Tenzij niet tegen je buddy durft aan te kruipen als je het koud hebt je koudkleum bent of op Aruba studeert. Meestal zijn er ook al handdoeken aan boord. Maar dat hoor je voorafgaand aan de Rees nog wel.
  • Koffers zijn kut. Dat bekt niet alleen lekker maar is ook zeker waar! Aan boord van een klassiek zeilschip heb je helaas niet de ruimte om je butler je hutkoffer te laten plaatsen. Dan had je de Queen Mary moeten boeken. Koffers nemen te veel ruimte in, dus neem tassen mee die je kunt wegvouwen. Of een plunjebaal. Lekker cliché.
  • Parelkettingen, sociëteitsprullaria, overige ordelinten en die dikke gouden rolex. Hoewel er bij de Race of the Classics best wel een goede sociale controle is en de schippers vaak met één oog open slapen is heeft het weinig zin om waardevolle spullen mee te nemen die niet noodzakelijk zijn. Kortom; laat je dure spullen thuis en neem alleen de echt noodzakelijke dingen mee, zoals je monocle, champagne en kaviaar.
  • Wapens, drugs of overige smokkelwaar. De tijd van zeerovers uit Duinkerken en smokkelen met zeilschepen is echt nu toch echt voorbij. Je mag je musket en snuifdoos thuislaten -want ook op zee is dat gewoon verboden. Pruimtabak is natuurlijk wel prima. 
“Zoooo. Heb m’n spullen ingepakt en ben klaar voor de Race of the Classics 2018. Ik neem de trein naar Rotterdam Centraal en heb tram 7 naar Westplein gevonden. M’n vaduuurrrrrr heeft me net afgezet met al mijn kekke spulletjes. Maar waar is dat welkomstcomité, Team VU?”
-Rees-dummie

Nee, er is geen welkomstcomité. Nou ja, vaak mogen we al wel een dag voor de Race of the Classics van de schipper een klein borreltje geven op het schip en kunnen onze deelnemers overnachten aan boord. Maar dat is natuurlijk volledig afhankelijk van wat onze schipper toestaat- en of het schip er überhaupt al ligt. De Veerhaven is vrij klein; dat betekent dat niet de hele vloot in de haven past. Met name de grotere zeilschepen liggen aan de Westerkade of soms de Veerkade. Dat moet je dus zelf even uitzoeken.

“Okéoké, prima. Ik heb die retemooie boot gevonden. En nu?”
-Rees-dummie

Aan boord

Je hebt geluk. Team VU zit vaak op een groot schip, dus wij gebruiken de valreep –de loopplank voor leken. Kleinere schepen hebben vaak een touwladder. Dat is voor ons dus lekker makkelijk aan boord komen. Houd wel rekening met het getij. Zeker in Rotterdam verschilt dat aanzienlijk, dus waar je in de middag de valreep naar beneden loopt, staat die ’s nachts steil omhoog. Even rekening mee houden dus. Ook handig om te onthouden voor later in de week, als je op bezoek gaat bij die mega lekkere hunk/chick supergezellige Reesgenoot. Oh en als je aan boord bent en je ziet niemand ga je eerst even op zoek naar iemand; bijvoorbeeld een bemanningslid of teamcaptain. Je gaat dus niet zomaar rondbanjeren op een schip.

Daarnaast moet je even rekening houden met de nachtelijke uren. Jouw jaarclublied sopraanstem politiek betoog geluidsoverlast wordt meestal niet op prijs gesteld: we zijn als studenten immers te gast bij de schippers én de omwonenden in de haven. Daarnaast hebben sommige schepen stalen dekken, dus als jij daar je Chinese parademars aan het oefenen bent op je gala-slippers, hoort iedereen dat benedendeks. Je zal niet de eerste zijn die een schipper uit zijn schoonheidsslaap wekt…  en gekielhaald wordt.

“Ik vind helemaal mooi. Maar hoe herken ik de bemanningsleden dan?”
-Rees-dummie

De vaste bemanning bestaat uit meerdere personen; de kapitein of schipper, de stuurman en een of meerdere matrozen. Je herkent de schipper altijd. Staat in weer en wind orders te schreeuwen met een stem als een rasp, is altijd nors, heeft een ooglapje, met een houten been en een papegaai op z’n schouder. Nou ja, misschien een beetje: de schipper is in ieder geval de eindbaas aan boord. De stuurman is de plaatsvervanger van de kapitein en staat altijd aan het stuurwiel. Altijd. Vaak te herkennen aan een glazen oog en een getatoeëerd anker. De matrozen zijn de handen aan boord: ze zetten de zeilen en enteren een andere boot als dat nodig is.

Voor aanvullende bemanning bestaande uit studentikoze landrotten is de hiërarchie aan boord dus lekker simpel: de vaste bemanning is de baas en dus volg je hun aanwijzingen. Bij brand of een man-overboord-manoeuvre is dat vrij logisch. Maar ook als andere klussen moeten worden gedaan aan boord help je de bemanning. Hadden we al iets over een cruise gezegd? -precies. Niet dat je geen champagne mag meebrengen overigens… Liefst een doosje. Oh, en vergeet niet; de bemanning zorgt goed voor jouw veiligheid, dus zorg ook goed voor de bemanning. Ze zullen het erg op prijs stellen als je met een bakkie komt als je toch aan het zetten bent…

“Gozerwijffie! Wat een lekker bootje! Waar is de bar?”
-Rees-dummie

Zeker. Zo zijn we. Er is alleen geen jacuzzi aan boord. Een bar wel. Verder hebben we eigenlijk alles wel wat je een week lang nodig hebt. Chille hutten, douches, lounggee etc.. De hutten zijn gedeeld en natuurlijk niet van het formaat bruidssuite, dus denk daaraan als je je spullen opbergt. Verder zijn er aan boord maar een paar regels:

  • Buddy. Om te zorgen dat we elkaar goed in de gaten houden en niemand missen, is er aan boord een buddy systeem. Jij en je buddy doen alles samen. Vooral handig als de een ziek wordt en overboord moet hangen om daaraan uiting te geven. Je buddy pakt je altijd bij de kraag om te voorkomen dat je overboord gaat. In je hut mag je altijd lekker op jezelf ziek zijn, maar eventuele troep ruim je ook zelf op. Het buddysysteem kunnen we ook gebruiken om te tellen of iedereen aanwezig is. Dat is vooral belangrijk bij een calamiteit zoals brand.
  • Houvast. In de haven is dat allemaal geen probleem, maar het schip kan op zee nogal heftig bewegen. Dat betekent dat je je altijd goed moet vasthouden; “een hand voor jezelf, een hand voor het schip”. Binnen geld dat helemaal – we willen liever niet dat we je op zee moeten hechten omdat je met je lamme harses op een deurpost bent gevallen. Dat bewegen van het schip beïnvloed ook je spullen; zorg dat ze veilig en vast zijn opgeborgen en niet kunnen gaan bewegen.
  • Deuren en luiken. Je moet onthouden dat deuren en luiken altijd vergrendeld moeten zijn. Omdat scheepsdeuren vaak zwaar (waterdicht) zijn, vallen ze hard dicht en daar wil je geen handen of voeten tussen hebben. Dus of dicht, of op een haak vastzetten.
  • Mediamarkt. Er is elektriciteit aan boord, maar tijdens het zeilen is de generator vaak uitgeschakeld. Dan kun je dus niet je telefoon, vibrator, stijltang, laptop elektronica opladen. Denk er ook aan niet is alle lichten te laten branden als je een ruimte niet gebruikt. ’s Nachts aan dek moet je daar ook aan denken, want overbodig licht aan dek belemmert het zicht voor de stuurman.
  • Drink- & warm water. Elk schip heeft een beperkte voorraad met drinkbaar water aan boord. Zuinig zijn met water is dus belangrijk. Ook moet je daarbij denken aan warm water. Je bent niet thuis, dus je kunt niet 30 minuten wakker worden onder de warme douche. Bovendien doe je je teamgenoten geen plezier als het warme water ’s ochtends op is.
  • Zwemvest. Aan boord draag je een goedgekeurd zwemvest, die Team VU via de Rees-organisatie tevens aanbied als huur of koop. Zonder zwemvest kun je het wel vergeten als je per ongeluk overboord gaat, dus draag dat ding – hoe slecht het ook matcht met je ensemble van die dag. Is een veiligheidsverplichting. Binnen mag het zwemvest wel uit, maar zorg dat je het bij de hand hebt in geval van een calamiteit.
  • FUBARJe bent aan boord van een schip, dus er kunnen dingen misgaan. Bij calamiteiten moet je meteen handelen. Zie je iemand overboord gaan, dan wijs te de persoon na en roep je “MAN OVERBOORD” en blijf je nawijzen. Iemand anders kan bijvoorbeeld een reddingsboei overboord gooien om de plek beter te markeren. Laat iemand die overboord gaat nooit uit je zicht verdwijnen, want zoeken is extreem moeilijk in de golven en met zicht op de drenkeling kan de bemanning een man-over-boordmanoeuvre uitvoeren. Bemerk je een brand dan sla je ook meteen alarm en probeer je (indien mogelijk) de brand meteen zelf te blussen. In alle gevallen volg je na alarmering de aanwijzingen van de vaste bemanning.

Maar goed dummie, deze dingen worden allemaal nog een keer herhaald en uitgebreid uitgelegd voorafgaand aan de Rees. Dat gaat dus goedkomen. 

Voor de visueel ingestelde Jojo / Fido Dido / Flippo / Tamagotchi / MSN / Hyves / Facebook / Snapchat generatie mooi samengevat in dit filmpje van de Rees:

“Reuzeleuk. Ik heb er nu al zin an! En ik zag in dat rammend mooie filmpje van jullie site dat er ook weleens mensen in zo’n net voorin de boot zitten en in de mast klimmen. Mag ik dat ook?”
-Rees-dummie

Zeker zeker! Het schip is vrij toegankelijk, behalve ruimtes voor de vaste bemanning en ruimtes zoals de machinekamer. Het net dat deels onder de boegspriet is gespannen is het kluivernet. Dat is bedoeld om voorste zeilen te zetten, de kluivers, maar kan ook prima als chillplek dienen. De mast kan je in door via het want naar boven te klimmen. Voor beide plekken geld: alleen betreden met toestemming en medeweten van de vaste bemanning. Voor het klimmen in het want moet je bovendien altijd een veiligheidsharnas aan waarmee je jezelf kan zekeren.

“Moooie rover. Lekker verhaal dit. Nu ga ik me zeker inschrijven –  want ik ben nu praktisch een prefab rees-deelnemer. We gaan nú zeker winnen! Ik zie je aan boord!”
-Rees-dummie

Fijn. Heeft dit teringlange verhaal toch nog nut gehad. En nou rap inschrijven en komen borrelen, dummie!